NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu zo okt 21, 2018 2:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 18, 2013 6:34 pm 

Dag allemaal, ik had een vraag. Bij controle hoorde ik dat mijn natriumgehalte '70' (naar ik aannam mmol/liter) was. Een goed resultaat, volgens de arts, want het laat zien dat ik goed op mijn zoutinname let (doe ik ook braaf). Nu lees ik net een artikel over hyponatriemie (natriumtekort in het bloed) en daarin staat dat beneden de 80 mmol/liter sprake is van natriumtekort met allemaal nare verschijnselen. Juist... Mijn nefroloog zal zeker niet gek zijn (althans dat hoop ik maar), maar toch vind ik het vreemd. Het zit nu al een paar dagen in mijn hoofd. Weten jullie het antwoord? Een natriumtekort is zonder bijkomende omstandigheden vrij zeldzaam, heb ik altijd begrepen. En de streefwaarde volgens mijn nefroloog is '100'. Waarschijnlijk haal ik mmol/liter en een andere waarde door elkaar. Afijn - een antwoord is welkom. Dank vast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 19, 2013 10:21 am 

Hallo Doro,

IK ben zelf nierpatient en werk in een ziekenhuis. Ik heb even naar mijn eigen bloeduitslagen gekeken.
Het natrium wordt bij ons in het ziekenhuis in mmol/liter aangegeven met een referentie waarde van 135- 145. Ik zit op 137.
De referentie waarde geeft de normaal waarde aan waarbinnen een gezond iemand zou moeten vallen, en wordt ook als de algemene standaard zo gebruikt.
Daartegen afgezet lijken de cijfers die jou arts geeft vreemd, maar mogelijk dat die dus inderdaad een andere weergave gebruiken (of natrium in urine gemeten hebben, maar dan zou 70 juist weer hoog zijn)
Als je het precies wilt weten zul je dat dus even moeten navragen.
Ik gebruik geen toegevoegd zout, en zelfs als ik daar heel streng in ben kom ik met redelijk normaal eten niet onder de 135.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]