NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo dec 12, 2018 11:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: transplantatie
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2012 5:15 pm 

hallo allemaal,

ik lees heel veel op dit forum ,hoewel ik eigenlijk zelden ergens op reageer , maar leef met iedereen mee.

volgende week 23 augustus is het dan zover voor mij dat ik getransplanteerd wordt , en een nier krijg van mijn vrouw. de reden dat ik nu wat schrijf is om het toch een beetje van mij af te zetten , omdat ik het wel heel erg spannend vind , en eng en mischien is er iemand ongetwijfeld die zijn ervaring wil vertellen hoe hij/zij alles heeft beleeft .

gr jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2012 5:39 pm 

Beste Jan,

Wat spannend!

Hopelijk mag het jullie net zo verlopen als mijn vriend en mij 10 jaar geleden.

Ik heb toen een Nier van hem gekregen en vond het één groot en mooi avondtuur.

Heb er vanaf het begin van de onderzoeken met groot verlangen naar uit gekeken dat de Transplantatie plaats zou kunnen vinden en op de dag dat het ging gebeuren was ik dan ook super blij.

Het liefst was ik tijdens de Transplantatie zelf alleen plaatselijk verdoofd zodat ik alles "live" kon mee maken, maar helaas, voor ik het wist lag ik in dromenland..........

Ik weet niet of je lid bent van de Wisselwerking, maar in het nummer van Oktober van 2011 heeft een stuk van mij over de Transplantatie gestaan.

Mocht je vragen hebben, schroom niet deze (hier of via de mail) te stellen.

Voor nu in ieder geval heel veel Toi Toi Toi voor de 23!!!

Hartelijke groeten

Rodica Holling

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2012 6:11 pm 

hoi jan

ik ben 4 jaar geleden getransplanteerd ( toen 51 jaar) en alles is zeer spoedig verlopen. ik had me bij alles neer gelegd en was super rustig eigelijk , beetje gespannen voor de operatie, maar niet zo veel hoor. ik had twee kansen: transplantatie gaat goed of het wordt dyalise. ( er was nog leven) ik maakte me wel zorgen om mijn man, want DAT moest allemaal goed gaan. Als er iets moet gebeuren wat niet leuk is dan MOET dat bij mij zijn, dacht ik steeds. ( met mijn man gaat het goed en is alles goed gegaan)) Mijn kinderen zijn wat groter( toen 23-22-20jaar) en zij deden het huishouden even en kwamen bij ons op toer beurt op bezoek. Ik zei: jullie moeten even het huishouden draaiende houden pakweg 14 dagen, maar we zijn binnen de week weer thuis hoor en dat was ook. mijn man na 4 dagen en ik mocht de 8 ste dag naar huis. rustig aan aan het opknappen en genieten dat we samen waren, samen elkaar ondersteuenen waar nodig was. alles ging voor spoedig. ik weet dat dit een transplantatie uit een boekje is, en ik hoop gewoon dat dat bij jullie ook zo zal zijn. ik had een goede conditie voordat ik de opeartie in ging en dat is het halve werk. daarbij heb ik een enorme wil ........

je vrouw zal waarschijnlijk iets langer er over doen om op te knappen, neem gewoon de tijd ervoor. zit je eigelijk aan de dialyse?

de eerste dagen na de operatie zijn wel rottig hoor, allerlei slangen, toeters en bellen......maar wat is een week vervelend als je daarna heerlijk je gang verder kunt gaan ( beetje rekening houden met.... maar wel vrijheid)ik kan er uren over vertellen, maar vraag maar gewoon wat je allemaal wil weten. in ieder geval heel veel geluk op 23 augustus voor beide en laat horen hoe het is gegaan he. groetjes gerry

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 10:40 am 

Hallo Jan,

Ik heb sinds kort 3 juli 2012 een nier van mijn zus en zit nu in herstelperiode, wat verloopt met ups en downs. Mijn nieuwe nier werkt prima en mijn zus voelt zich prima. In welk ziekenhuis word je geopereerd? Ik wens jullie beiden veel S6 en een voorspoedig herstel.

Groeten Janny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 5:47 pm 

hoi , ik wordt in rotterdam erasmus geopereerd ,

en gerry ik ben van de week trouwens 51 geworden , nu ik ook geholpen wordt.

het lijkt mij niet fijn om aan die toeters en slangen te hangen , maar dat is nu eenmaal zo. het vervelende is dat ik een paar weken geleden flink veel last heb van pijn in mijn rug kon niet liggen of staan dit wordt nu wel gelukkig wat minder , maar ik denk dat dat ook met mijn slechte nieren te maken heeft. cyste nieren ze werken nog wel voor 12%

op zich niet slecht nog . zijn wel 25 en 21 cm groot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 5:51 pm 

hoi jan

mijn cystenieren zijn ook zo wat in die grote als die van jouw. wat die pijn in de rug betreft dat kan inderdaad van de nieren zijn. ( ik had vaak nierbekkenontstekingen) na de operatie krijg je een morfine pomp en heb je zowat geen pijn hoor anders moet je aan de bel trekken want dan klopt er iets niet. nogmaals sterkte en we hoeren vanje oke? groetjes gerry

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 6:33 pm 

Beste Jan,

Kom nog even een keertje met een reactie ;-)

Mijn vriend en ik zijn ook in het Erasmus M.C. getransplanteerd.

De pijn in je rug kan heel goed vanuit je Nieren komen, dit had ik namelijk ook toen ik een Nierfunctie van 8-10% had.

Van ellende wist ik niet hoe ik moest staan, liggen, zitten, hangen en ga zo maar door.

Op het moment dat ik wakker werd na de Transplantatie was ik aan allemaal toeters en slagen gekoppeld, maar uiteindelijk viel me dat gelukkig allemaal heel erg mee en voor ik er erg in had mochten ze er beetje bij beetje uit.

Ik hoop dan ook van harte dat het jou ook allemaal zo mag verlopen!

Nogmaals heel veel toi toi toi!

Groetjes Rodica

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 7:44 pm 

Dag Jan,

Ik ben een half jaar geleden getransplanteerd in het Erasmus MC met de nier van een vriendin. Het is ons beiden goed meegevallen. Ik had er alle vertrouwen in, de twijfels en angsten waren er meer in de jaren voor de transplantatie. Toen we het groene licht hadden gekregen kon ik me er heel goed aan overgeven en ik voelde me er rustig onder.

De nier werkt uitstekend.Ik (69jaar) ben op dit moment nog conditie aan het opbouwen met vallen en opstaan. Die conditie was voor de transplantatie erg slecht, dus dat kost tijd.

Mijn donor (65 jaar) kwam de ochtend na de operatie al te voet naar mij toe voor een bezoekje. Ik heb 12 dagen in het ziekenhuis gelegen en zij maar 5 dagen. Na 6 weken had ze al weer zo'n goede conditie dat ze een wandeling van 20 km kon maken. Ze was wel gewend om dergelijke afstanden af te leggen.

Het is heel bijzonder als iemand je een nier aanbiedt, dat is eigenlijk niet te bevatten.

Ik wens jullie alle sterkte en een succesvolle transplantatie. En voor daarna een goed herstel.[:)]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 10:54 pm 

hoi doortje

fijn om te horen dat het met de nier allemaal goed gaat en met je vriendin ook. jij bent nog in de opbouw fase lees ik, maar hopelijk gaat dat zoetjes aan ook de goede kant op. leuk om je even te "horen"" gr gerry

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2012 10:18 am 

hoe doen jullie dat met eten , na de transplantatie , dit lijkt mij best moeilijk overal op moeten letten wat wel en niet mag , weet wel dat je uitgebreid uitgelegd krijgt in het ziekenhuis voor je ontslagen wordt , maar tips zijn handig waar jullie dan weer op letten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2012 11:22 am 

Zoutarm dieet blijf je houden en verder komt de dietiste bij je langs. Ik heb wel een enorme eetlust gekregen door prednison, maar dat kun/moet jezelf in de hand houden. Verder eet ik normaal en doe er niet al te moeilijk over. Groetjes Janny<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door chiccrash</i>

hoe doen jullie dat met eten , na de transplantatie , dit lijkt mij best moeilijk overal op moeten letten wat wel en niet mag , weet wel dat je uitgebreid uitgelegd krijgt in het ziekenhuis voor je ontslagen wordt , maar tips zijn handig waar jullie dan weer op letten.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2012 1:57 pm 

Ik heb na de transplantatie alleen een lichte zoutbeperking. En geen halfgaar voedsel, geen eten uit de muur of van straatstalletjes, geen schepijs. Dit is verband met de lage weerstand tegen infecties. Voor de transplantatie was mijn dieet veel strenger dus dat valt reuze mee. Ik voeg geen zout aan mijn eten toe en ik eet geen kant-en-klare dingen, die zijn veel te zout. Maar ik ben gewend aan streng zoutarm, dus dat is niet zo moeilijk. Ik vind zout in mijn eten niet eens lekker. En als ik bij iemand anders eet, zondig ik gewoon een keer. Maar dat wordt je goed uitgelegd in het ziekenhuis.

Veel succes met alles.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2012 12:42 am 

hallo ik heb nog een vraag blijf je nog veel last houden van de cystenieren zelf na de transplantatie of veranderd dat ook krijg je dan minder last er van omdat je nieuwe nier het toch ook over gaat nemen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2012 8:31 pm 

hoi jan

ik had veel last van nierbekkenontstekingen door mijn cystenieren, na transplantatie niet meer gehad. de grote van de nieren geeft bij mij geen problemen. wel een volle buik omdat alles in dat kleine buikie moet van mij, maar dat is geen probleem

gr gerry

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 12:28 am 

hoi gerry, met hoeveel procent is je nierfunctie verbeterd na de transplatatie ?

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]