NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr dec 14, 2018 3:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 2:54 pm 

Hallo,

Vorig jaar bleek dat ik één cyste in mijn lever had. Daarnaast had ik twee cysten in mijn rechternier en één cyste in mijn linkernier. Nou daar kan je oud mee worden is me verteld dus dat zal dan wel.

Dit weekend ben ik echter halsoverkop naar de Eerste Hulp gebracht wegens nierstenen/galstenen? Men weet dat nog niet.

In ieder geval bleek nu bij een echo dat de cysten zich aan het uitbreiden zijn. Ik heb tot nu toe verder geen controle gehad voor de cysten in mijn nieren maar nu met die uitbreiding begin ik 'm een klein beetje te knijpen. Heeft iemand een idee wat ik nu moet doen (ik moet volgende week naar de chirurg omdat ik galstenen heb) want ik ben bang dat als mijn galblaas eruit is de cysten in de nieren dan weer in het vergeethoekje worden geduwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 3:11 pm 

hallo orange. jij bent er toch zelf bij om met de arts je bezorgdheid te uiten omtrent je cysten in lever en nieren. is je nierfunctie verder wel oke?? hoe oud ben je?? als je naar mijn nieren kijkt dan is dat duizende cysten in nier als lever, een gatenkaas om zo maar te noemen. het lijkt me dat een paar cystes geen probleem hoeven te geven en je er verder heel oud mee kunt worden hoor. maar twijfel je, of wil je meer uitleg bespreek dat gewoon met je arts. succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 3:21 pm 

Het rottige is dat ik geen arts heb, ja een huisarts en die riep dus 'daar kan je oud mee worden' maar wat als die dingen zich uitbreiden.

Okee ik kan niet op tegen duizenden cysten maar is het dan een wedstrijd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 3:25 pm 

hoi

ha ha, nee het is absoluut geen wedstrijd, maar ik wil aangeven dat een paar cystes geen probleem hoeven te zijn. laat je doorsturen door de huisarts naar een nefroloog bij twijfel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 3:29 pm 

Overigens ik heb ook een cyste in mijn lever. Is dat besmettelijk of zo?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 4:47 pm 

Iemand die Cystenieren heeft , heeft meestal ook enkele of meerdere cyste in de lever.

Ik denk dat je huisarts gelijk heeft en dat de cyste's geen problemen zullen gaan geven in je leven.

Ook ik heb enkele cyste's in mijn lever.

En daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken omdat het er niet zoveel zijn (komen er best wel wat bij in je leven).

gr

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 5:30 pm 

Hallo,

Gewoon bespreken met je huisarts. Er zal ook wel een bloedonderzoek bij je zijn gedaan, als dat allemaal goed is dan zal ik me, maar geen zorgen maken.Veel succes. Linda.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:30 pm 

Hallo Orange,

Zonder je onnodig ongerust te willen maken wil ik je toch graag kort mijn ervaring vertellen. Zo'n 8 jaar geleden kreeg ik dezelfde boodschap als jij. Enkele cysten op de nieren, maar geen enkele reden tot zorgen volgens de medici. Een jaar of vier geleden plaste ik plotseling bloed en moest ik voor een aantal onderzoeken naar het ziekenhuis. Daar stelde men uiteindelijk vast dat ik cystenieren heb en dat ik al een behoorlijk deel van mijn nierfunctie kwijt was (is nu nog zo'n 30% over).

Als ik toendertijd niet bloed geplast had dan had ik tot nu toe wellicht nog van niets geweten (de merkbare klachten die ik heb vallen gelukkig nog heel erg mee). Ik zou het dus zeker wel goed in de gaten (laten) houden.

Groetjes,

Shar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 10:44 pm 

Ik heb op een ander topic op dit forum ook mijn vraag gesteld over mijn al dan niet blaasontsteking maar even in het kort nog dit.

Ik heb, omdat ik lijn, al ruim vijf jaar een kreatininegehalte dat onder de referentiewaarde ligt. Dat is niet zo gek vindt de huisarts omdat ik aan het lijnen ben.

Nu heb ik sinds 1,5 week leukocyten en erytrocyten in mijn urine (geen nitriet) en mijn kreatinine is gemeten. Dat is nu gestegen naar een waarde binnen de referentie (waar hij daarvoor dus al sinds 2003 onder de referentie zit).

Nu weet ik dat dat niets hoeft te betekenen maar gewoon het simpele feit. Erytrocyten, minder plassen, vreselijk veel dorst en een kreatinine die stijgt en cystes die plots in een paar maanden zijn verdubbeld. Ik weet het niet. Ik denk dat ik er wijs aan doe om maar een doorverwijzing te vragen, laat een nefroloog me dan maar 'gerust stellen'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 3:03 pm 

<b>Kleine update. </b>

Ik ben er inmiddels achter, via het PA verslag dat ik heb opgevraagd blijkt dat mijn dochter destijds één cystennier had, die is ook verwijderd toen zij één jaar was. Nu heeft zij sinds een paar jaar één nieuwe cyste in haar andere nier waarvoor ze jaarlijks op controle moet.

Bij mij zijn de cysten dus verdubbeld. Dat zij een cystennier had wist ik niet. Mij is altijd verteld dat zij een hydronefrose had en ik dacht dat dat een ziekte was, nooit geweten dat dat de oorzaak was. Verder worden mijn cysten overigens nog steeds niet gecontroleerd [:(]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 5:56 pm 

hallo orange

laat je door verwijzen en onder controle houden. bloeddruk moet zo wie zo op orde zijn en bij een blaasontsteking |METEEN aan de bel trekken en medicatie er voor nemen.

bij cystenieren hebben sommige er al op jonge leeftijd last van, en andere pas op veel latere leeftijd.

belangrijk is te weten hoeveel nierfunctie je hebt en laat dat controleren want dat is uiteraad heel bepalend. succes

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]